تحقیق شعر داستانی, دانلود تحقیق شعر داستانی,دانلود تحقیق ارزان درباره شعر داستانی قلبی كه رطب ، قلبی كه حنظل,تحقیق ارزان درباره شعر داستانی قلبی كه رطب ، قلبی كه حنظل, تحقیقات در مورد شعر داستانی قلبی كه رطب ، قلبی كه حنظل , دانلود تحقیق شعر داستانی قلبی كه رطب ، قلبی كه حنظل , تحقیق در مورد شعر داستانی قلبی كه رطب ، قلبی كه حنظل, دانلود تحقیق درباره شعر داستانی قلبی كه رطب ، قلبی كه حنظل, نمونه تحقیق شعر داستانی قلبی كه رطب ، قلبی كه حنظل,دانلود نمونه تحقیق شعر داستانی
دانلود تحقیق درباره شعر داستانی قلبی كه رطب ، قلبی كه حنظل
فرمت فایل: word و قابل ویرایش
تعداد صفحات فایل : 11 صفحه
مختصری از شرح
نظامي را تمام آناني كه درتاريخ ادبيات ايران سر و دستي داشته اند اولين يا يكي از اولين گويندگان شعرداستاني – تمثيلي قلمداد كرده اند. او در قلمرو سلجوقي مي زيست اما عهد او سراشيب دولت مقتدر سلجوقيان بود و تأسيس حكومت هاي محلي كوچكي كه آن امپراطوري را درمعرض تجزيه قرار مي داد. نظامي در اين اوان با غرور و اتكاي به نفسي كه ذاتي وجودش بود مي بايست كه هم عزت خود را پاس بدارد و هم به معيشت توجه نشان دهد ، هم به سنت ها و تقيدهاي جامعه گردن نهد و با گردش گردون و شاهان و شاهزادگان سازگاري بجويد و هم ازخود و تلون هاي انساني اش، نقش برحرير سخن زند.
اين مرز باريك و اين راه لغزنده چگونه طي مي توانست شد؟ وقتي كه حاسدان و بي مايگان نيز دركمين نشسته اند و- البته- سردمداران هم آن قدرها پختگي وصلابت نفس ندارندكه شاعر و انديشمند زمانه بتواند به پيروزي خير و شرّ- در بازارگيري اين همه رنگ ونيرنگ- مطمئن باشد و اين موي سپاري وعرصه ي تنگ در آثار نظامي به وضوع قابل تشخيص است.
از نظر سبكي نظامي و معاصران او را مي توان ميانجي گران سبك خراساني و عراقي دانست ، يعني حد واسطي كه از برون گرايي در تعبيرات و تطبيق با زبان روزمره اندك اندك اعراض مي كند تا به درون گرايي وپيچيدگي هاي مبتني برآن(كه دقيقا ًبازتاب پيچشي تاريخي و بحران هاي نو به نو در ساختار اجتماعي- سياسي است) منتهي شود و البته آداب اين تغيير نيز ورود انبوه اصطلاحات علمي است به شعر و تفاضل به دانستگي . گويي كه شاعران حفظ موقعيت خود را در افواه و نزد حاميان خود-دربار- جز با توسل به چنين ارعاب هايي ميسر نمي دانند چرا كه در درباري كه از نژاد ايران نيست ، اتكا به ذوق سليم و طبع روان و قند پارسي اصلاً محلي ندارد و «حرفي كه كس اندر نيابد » كوتاه ترين راه است براي كسب منزلتي شاعرانه.
اما نظامي از اين قاعده اندكي مستثناست ، يعني درحقيقت دوري نسبي او از دربار و نزديكي به فرهنگ شفاهي مردم اولاً تعبيرات كليشه اي را در او بسيار كم رنگ و در ثاني درانديشه و تفكرصاحب ديدگاهي حكيمانه كرده است.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.