تحقیق سامانیان , تحقیق در مورد سامانیان , تحقیق درباره سامانیان , تحقیق با موضوع سامانیان , دانلود تحقیق سامانیان , دانلود تحقیق در مورد سامانیان , دانلود تحقیق درباره سامانیان , دانلود تحقیق با موضوع سامانیان , نمونه تحقیق سامانیان , تحقیق ارزان درباره سامانیان, تحقیقات در مورد سامانیان , نمونه تحقیق سامانیان , نمونه تحقیق,دانلود تحقیق ارزان,تحقیقات دانشجویی
دانلود تحقیق درباره سامانیان
فرمت فایل: word و قابل ویرایش
تعداد صفحات فایل : 179 صفحه
مختصری از شرح
چكيده :
دولت با شكوه سامانيان كه حدود110 سال بر ناحيۀ ماوراءالنهر و خراسان بزرگ فرمانروايي كردند،ازاوراق زرين وافتخار آميزتاريخ ايراني محسوب مي شود.
سامانيان به سامان خداة جدّ سامانيان منسوبند. فرزندان اسدبن سامان در زمان مامون وارد خدمات دولتي شده و با بروز لياقت و كياست و دانش خود توانسته اند پله هاي ترقي را طي نمايند تا اينكه در سال 279 هـ اسماعيل بن احمد به عنوان مؤسس دودمان سامانيان در بخارا مستقر گرديد و با عدالت و شايستگي و رعيت پروري به مدت 16 سال امارت كرد . امراي ساماني 9 تن بودند و با اينكه به علت اشتراك مذهبي دست نشانده خليفه بغدا بودند ولي اولين حكومت مستقل ايراني را پايه گذاري كردند و در اين دورا زبان فارسي زنده شد ، افرادنام داري چون رودكي و ابو علي سينا درخشيدند .
علاوه بر اين اميران ساماني با آزاد منشي به مذاهب مختلف ميدان داده و با عث رواج علم و ادب شدند .
ازدوران نصردوم به عنوان عصر طلايي ياد مي شود كه از وزيراني چون جيهاني براي نظم دادن به امور استفاده كرده است ولي از زمان عبدالملك بن نوح ، نفوذ تركان به دربارباعث از هم پاشيدگي امور شدند. سايه شوم منازعات سياسي – نظامي ميا سرداران سپاه از يك سو و عصيان مدعيان قدرت از سوي ديگر و نهايتاً هجوم قدرت هاي همجوار و ازدياد عناصر ترك دردستگاه ساماني باعث فرو پاشي اين دولت شد و در سال 389 هجري قمري رودخانه جيحون توسط ايلك خان قراخاني ومحمد غزنوي مرز اين دو قدرت نوظهور ترك گرديد.
مقدمه :
رمز جاودانگی روزگار سامانیان و ستایش جهانیان از این عصر، در دستاوردهای عظیم و خیرهکننده آن در عرصههای گوناگون علمی و هواخواهی از فکر و اندیشه است. سامانیان آفرینشگران عصری در تاریخ شدند که نخبگانش را به عنوان اخلاف صالح عهد طلایی یونان باستان باید شمرد. زیرا که معلم ثانی (ابونصر فارابی)، بطلمیوس ثانی (ابونصر عراق)، جالینوس ثانی (ابوعلی سینا)، بقراط ثانی (ابوطیب نیشابوری) و… همگی محصول رستاخیز این روزگارند.
تب و تاب ایرانیان در عصر سامانیان حاکی از حضور مجدد این مردم در عرصههای سیاسی و نظامی و بویژه فرهنگی پس از دو قرن است. همچنان که رکود حیات فرهنگی از ساسانیان تا سامانیان نشانگر فقدان یک روح متحول و پویا در میان ایرانیان، و وجود نگرشهای متعصبانه حکام و خلفای عرب نسبت به این ملت فرهیخته است. این همه در حالی بود که سامانیان، در کنار احیا و تداوم فرهنگ و تمدن ایران باستان، به متحول ساختن مبانی اندیشه اسلامی در قالبهای نوین و خلاق نیز برآمدند. این خاندان، در پرتو اسلام، شعور و نگرش ایرانیان را رونق بخشیده و بدان جلوه عالمگیر دادند.
بزرگترین هنر سامانیان، ایجاد یک فضای مساعد و گسترده با عنایت به مکتب اسلام، در دورترین فاصله از حاکمیت خلفای عرب بود که در آن به دور از اندیشههای متعصبانه، به بسط آزاداندیشی و تساهل و تسامح و مدارا با افکار گوناگون میپرداختند. همانگونه که خراسان و مرکزیت دولت سامانی، در دورترین نقطه نسبت به خلافت عرب بود، ساختار فکری و فرهنگی آنان نیز بیشترین فاصله را از فرهنگ عرب داشت. بنابراین اگر آلبویه به اشاعه و تقویت فرهنگ و زبان و ادبیات عرب مبادرت میورزند، بزرگترین افتخار سامانیان، دوری گزیدن از آن و احیای فرهنگ و ادب پارسی بود. شاهنامه، نمایش احیاء عنصر فرزانه ایرانی در قبال مهاجمان متعصب و بیگانه ترک و عرب است. لذا اگر فردوسی یک شاعر و متفکر جهانی شده است، این به سبب عمق کلام و اندیشه باز روزگار اوست.
یکی دیگر از اقدامات چشمگیر سامانیان در درون حوزه سیاسی قلمرو خویش، ایجاد یک روح متجانس در کالبد یک پیکره نامتجانس از فرهنگها و قومیتهاست. خراسان بزرگ، سرزمینی که از ری تا کاشغر را در بر میگرفت، نماد یک قلمرو متجانس فرهنگی و سیاسی شد. امروزه نیز با گذشت هزار سال، هنوز یک تاجیک بحق خود را در پیوند استوار فکری و فرهنگی با یک ایرانی میداند و بر آن پای میفشارد.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.