عنوان مقاله:راههای آموزش تربيت اسلامي و عقلاني در دانش آموزان
تعداد صفحات مقاله 77 صفحه
فرمت فایل word , قابل ویرایش
قسمتی از مجموعه
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چكيده 5
مقدمه 7
ضرورت تربيت عبادي كودكان در دوران خردسالي 8
آمادهسازي در كودكان 12
توجه دادن متربي به نعمتهاي الاهي 17
نقل داستانهاي جذاب دربارة عبادات به ويژه نماز 18
ارتباط كودكان با اماكن مذهبي 18
توجه به مسائل عبادي توسط والدين و مربيان و مشاهدة عيني كودك 21
شير دادن به كودك با وضو 22
شير دادن به كودك در حال نماز 23
ضرورت بيان فلسفه اعمال عبادي در حدّ درك كودكان 27
مسئوليت و محدودة زماني والدين در تعليم و تربيت مسائل ديني و عبادي كودكان 30
معلم عامل اصلي در تربيت و بالندگي دانش آموزان
35
جملات قصار رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره تعلیم و تربیت
36
بررسی تأثیر خانواده بر رشد اجتماعی و تربیتی دانش آموزان
37
بررسي نيازهاي تربيتي و چالش هاي عاطفي دانش آموزان در محيط مدرسه
38
حضور معلم با بصيرت در حوزه تربيتي مدرسه 43
شيوه هاي اداره بهتر كلاس درس 50
آينده دانش آموز در گرو تمرين روابط عمومي مثبت 51
مفهوم شناسی 52
شیوه های تربیت عقلا نی 53
نتايج بحث: 58
نتايج بحث: 62
نتيجهگيري 63
منابع: 65
چكيده
معلم و نقش آن در تعلیم و تربیت از مسایلی نیست که در آن کسی تردید روا دارد. معلم از عوامل مهم تاثیرگذار در امور تعلیم و تربیت می باشد. معلم در تمامی عرصه های وجود ی متربیان از جمله بعد عقلانی دانش آموزان می تواند نقش عمده و مهمی ایفا نماید. اما سئوال این است که شیوه های تاثیر گذاری در بعد عقلانی چیست ؟ در این مقاله کوشیده ایم روش های اثرگذاری معلم را در بعد عقلانی دانش آموزان بررسی نماییم. این روشهای بدلیل رویکرد قرآنی بحث، از آیات اتخاذ و اصطیاد گردیده است. با مراجعه به قرآن کریم متوجه می شویم که برای رشد و شکوفایی بعد شناختی و عقلانی انسان از شیوه های مختلفی استفاده شده است. برخی ازاین شیوه ها، مشاهده، ، قصه گویی، ضرب المثل، سیر و سیاحت و محبت از جمله ی این شیوه ها است که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است.
بر اساس آيات و روايات، فلسفة وجودي انسان رسيدن به سعادت و قرب الاهي است. بدين منظور، دين اسلام برنامههاي جامع و كاملي در قالب تربيت ديني دربردارد. از جملة اين برنامهها، «عبادت و بندگي» است. عبادت يكي از نيازهاي واقعي و اساسي است كه ريشه در اعماق جان و فطرت بشر دارد و اسلام آن را به منزلة يك برنامة جامع تربيتي براي پرورش و تكامل روح و روان انسان برنامهريزي كرده است. تربيت ديني مفهومي عام است كه شامل حوزههاي مختلفي همچون تربيت عقلاني، سياسي، اجتماعي، جنسي، عاطفي، اعتقادي، اخلاقي و عبادي ميباشد. تربيت ديني «عبارت است از مجموعه اعمال عمدي و هدفدار، به منظور آموزش گزارههاي معتبر يك دين به افراد ديگر؛ به نحوي كه آن افراد در عمل و نظر به آن آموزهها متعهد و پايبند گردند».1
يكي از مهمترين ابعاد تربيت ديني در دورة كودكي، تربيت عبادي است. اين نوع تربيت كه شامل پرورش بعد معنوي و ايجاد زمينة ارتباط با خداوند است، بسيار مورد تأكيد پيشوايان ديني(ع) ميباشد. داوودي تربيت عبادي را: «آموزش عبادات به متربيان و متعهد كردن آنان به انجام آنها»2 ميداند. به طور كلي، تربيت عبادي بُعدي از تربيت ديني است كه متربّي را با اعمال و تكاليف عبادي آشنا، و آنان را با انگيزة راسخ، مكلّف به انجام آن ميكند.
بحث تربيت عبادي يكي از مهمترين مسائل در محافل علمي و آموزشي در جامعة ديني است، كه توجه بسياري از پدران و مادران دينمدار و مربيان متعهّد و دلسوز را به خود جلب كرده است. از سوي ديگر، تربيت عبادي دنباله و مكمّل تربيت اعتقادي است و تربيت اعتقادي بدون آن بار ارزشي ندارد؛ زيرا لازمة شناخت يك دين، عمل به آموزههاي آن است.
حال اين پرسش مطرح است كه چه كنيم تا فرزندانمان مؤمن، متعهّد و عامل به تعاليم ديني و تكاليف عبادي رشد كنند؟ براي پاسخ به اين پرسش در اين مقاله حول سه محور اساسي بحث ميشود:
الف) ضرورت تربيت عبادي كودكان در دوران خردسالي؛
ب) ضرورت بيان فلسفة اعمال عبادي در حد درك كودكان؛
ج) مسئوليت و محدودة زماني والدين در تعليم و تربيت مسائل ديني و عبادي كودكان.
کلید واژه ها: معلم، تربیت عقلا نی، دانش آموزان، تربيت اسلامي، راهكارها
مقدمه
در فرهنگ اسلامی معلم جایگاه ممتاز و ارجمندی دارد. از نظر منطق قرآن، خالق هستی اولین معلم است. زیرا او اولین کسی است که به ابوالبشر اسمای الهی را تعلیم داد. قرآن اولین برنامه اش را با خواندن آغاز کرد و به ابزار خواندن و نوشتن یعنی «قلم» سوگند یاد نمود. پس از خداوند رسول مکرم اسلام، معلم بزرک بشر می باشد. چنانکه از ایشان روایت شده است:«بالتَّعلیم اُرِسلتُ ». من برای آموزش مردم، از طرف خدا فرستاده شده ام. در مرحله بعد از وجود شریف ایشان، امامان معصوم از معلمان تاثیرگذار در روح و روان و اندیشه انسان اند. از منظر قرآن و اسلام، معلم و آموزگار به نحوی با خداوند و رسولان و امامان سنخیت داشته و از نظر نقش باهم همسانند. شاعر این جایگاه و نقش را به زیبایی ترسیم نموده و در باره مقام رفیع معلم فرموده است:
آموزگار اگرچه خداوند گار نیست*** بعد از خدای برتر از آموزگار نیست
آموزگار خلقت انسان نمی کند *** کاین نقش جزبه عهده حق واگذارنیست
لیکن به کار تربیت روح آدمی*** آموزگارخوب کم از کردگارنیست.
بدلیل اهمیت و تأثیرگذاری معلم در ابعاد وجودی دانش آموزان از جمله بعد عقلا نی در تعلیم و تربیت از اهمیت ویژه برخوردار است. دین اسلام دینی است که به ابعاد مختلف وجودی انسان نظر می نماید. همه جهات را مد نظر قرار می دهد. بعد بدنی و جسمی، بعد عاطفی، معنوی، و از جمله بعد عقلانی انسان از مسایلی است که در کانون توجه مکتب اسلام است. از اینرو در این مقاله خواهیم کوشید نقش معلم را در توسعه و رشد عقلانیت و بعد عقلانی دانش آموزان بررسی نماییم و از روش مورد استفاده در قرآن برای این امر بهره خواهیم برد.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.